آشنایی با تفاوت نایلون و نایلکس

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    ویکی پلیمر
    من هستی هستم، دانشجوی پلیمر، برعکس اغلب دانشجوها که خیلی به رشته دانشگاهیشون علاقه ندارن من همیشه عاشق این حوزه بودم و از خوندن و نوشتن تو این زمینه لذت میبرم. تو ویکی پلیمر، مقالات و موضوعات مرتبط با پلیمر رو قرار میدم، با هم یاد میگیریم و با هم رشد میکنیم.

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 72
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 1

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 28
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 16
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 3
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
    آي پي امروز آي پي امروز : 9
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 5
    بازدید هفته بازدید هفته : 44
    بازدید ماه بازدید ماه : 44
    بازدید سال بازدید سال : 708
    بازدید کلی بازدید کلی : 2198

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.117.137.64
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

تبادل لینک

    تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ویکی پلیمر و آدرس wikipolymer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

آشنایی با تفاوت نایلون و نایلکس

آشنایی با تفاوت نایلون و نایلکس

تاریخچه نایلون

برای اولین بار شخصی به نام والاس کاروترز در مرکز تحقیقاتی دوپونت، پلیمری به نام نایلون را تولید کرد. این کار در سال ۱۹۳۵ میلادی انجام شد. مصرف این محصول پلیمری به سرعت در بین عموم مردم رواج پیدا کرد. برس مسواک و جوراب زنانه در زمره نخستین مصارف تجاری نایلون هستند که به ترتیب در سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۴۰ میلادی تولید شدند.

شاید این سوال برای‌ شما پیش بیاید که چرا نایلون تولید شد و در تولید محصولات گوناگون مورد استفاده قرار گرفت؟ پاسخ این سوال را باید در جنگ جهانی دوم جستجو نمود. در آن سال‌ها به دلیل کمبود شدید ابریشم در کشورهای مختلف،‌ محققان به دنبال جایگزینی برای ابریشم بودند. البته نه برای مصارف معمولی بلکه برای کاربردهای جنگی از جمله تولید چتر نجات، تایرهای برخی خودروهای نظامی و… اما پس از اتمام جنگ جهانی دوم، پای نایلون به عرصه تولید محصولات دیگری از جمله فرش و موکت باز شد.

تفاوت  بین نایلون و نایلکس

همانطور که می‌دانید بین نایلون و نایلکس تفاوت هایی وجود دارد اما این تفاوت فقط به موادسازنده‌ی اولیه محدود نمی‌شود. نایلون و نایلکس علاوه بر مواد اولیه در ظاهر و مصرف نیز باهم تفاوت‌هایی دارند که برخی از این تفاوت‌ها را باهم مرور می‌کنیم.

تفاوت در مواد تشکیل دهنده

تفاوت عمده نایلون با نایلکس در مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها است. یعنی مواد اولیه آن‌ها با هم فرق می‌کند. نایلون مواد از پلی‌اتیلن سبک تشکیل شده است در حالی که مواد اولیه‌ی نایلکس بر خلاف نایلون، دارای پلی اتیلن سنگین درست شده‌اند.

البته این نکته نیز قابل اهمیت است که تمامی مواد تشکیل دهنده ی نایلکس از جنس پلی اتیلن سنگین نیست و حدود ۸۰ درصد آن سنگین است و ۲۰ درصد باقی مانده آن ساخته شده از پلی اتیلن سبک هستند. دلیلی که این ترکیب برای تولید و ساخت نایلکس انتخاب شده است این است که به نایلکس شفافیت، نرمی، دوخت پذیری بالاو… بدهد.

 

تفاوت در شکل ظاهری

فرق اصلی در شکل ظاهری نایلون و نایلکس این است که نایلون نسبت به نایلکس از نرمی، انعطاف پذیری، شفافیت و براقی بیشتری برخوردار است. در حالی که شکل ظاهری نایلکس به صورت خشک و مات است. نایلکس را می توان در ضخامت‌های بسیار نازک تولید کرد در حالی که نایلون این قابلیت را ندارد.

برای تشخیص تفاوت نایلون و نایلکس از ظاهر آن‌ها باید بدانید که نایلکس ظاهری خشک و مات دارد یعنی با دست زدن به نایلکس مشاهده خواهید کرد که سر و صدای زیادی تولید می‌کند. اما در خصوص نایلون قضیه کاملا برعکس است؛ چون نایلون‌ها معمولا دارای ظاهری انعظاف‌پذیر و نرم هستند و سطحی براق و شفاف دارند که نور تا حدودی از آن‌ها عبور می‌کند. موقع استفاده از نایلون سر و صدای زیادی مثل نایلکس ایجاد نمی‌شود.

 

منبع: https://tolouplast.com/blog/نایلون-و-نایلکس-چه-فرقی-میکنند/



تاریخ ارسال پست: جمعه 27 مرداد 1402 ساعت: 19:26
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: